Optimazia - ייעוץ פנסיוני דיגיטלי
מחשבון פנסיה ביטוח וגמל



קרן פנסיה ברירת מחדל

(קופת ברירת מחדל שנבחרה בהליך תחרותי ע"י מעסיק)
מידע על קרן פנסיה מקיפה חדשה
מסלול ביטוח: 75% לנכות ו- 100% לשארים
(למעט גברים המצטרפים מגיל 41 ומעלה)
לפי שיטת סימולציה


  1. מטרת מחשבון קרן פנסיה ברירת מחדל

    1. המחשבון מיועד להשוואת קרנות פנסיה מקיפות חדשות ע"י מעסיק או ארגון עובדים לצורך בחירת קרן פנסיה מקיפה
      כ"קופת ברירת מחדל" עבור העובדים באמצעות הליך תחרותי.
    2. קרן הפנסיה הנבחרת (קרן פנסיה ברירת מחדל) רלוונטית רק לעובד שאין לו חסכון פנסיוני
      או שיש לו קרן פנסיה מקיפה חדשה.
      עובד שיש לו כבר פוליסות ביטוח או קרנות פנסיה ותיקות צריך לבדוק כל אחת מהן מול קרן הפנסיה שנבחרה ע"י
      המעסיק או ע"י משרד האוצר, ובדיקה זו הינה נפרדת מהבדיקה שמחשבון זה מבצע.

  2. תהליך ההשוואה בין קרנות הפנסיה

    1. לצורך קביעת קופת ברירת מחדל יש צורך לבצע השוואה בין קרנות הפנסיה המקיפות.
      עבור כל קרן פנסיה מקיפה חדשה המשתתפת בהשוואה, יש להפעיל את המחשבון הספציפי לקרן.
      אם רוצים להשוות בין 7 קרנות הפנסיה המקיפות הקיימות בשוק, יש להפעיל את כל 7 המחשבונים.
      הקרן שתיבחר תהיה קרן פנסיה ברירת מחדל.
    2. בכל המחשבונים יש להקליד נתונים זהים, למעט הנתונים הבאים הספציפיים לכל קרן פנסיה:
      1. תשואה:
        א. מקדם להכפלת תשואה בקרן פנסיה
        ב. צפי לאחוז תשואת איזון אקטוארי שנתית של קרן הפנסיה
      2. דמי ניהול.
    3. חסכון מצטבר בקרן בתאריך בדיקה
      החסכון המצטבר בקרן הפנסיה בתאריך בדיקה יכול להשפיע על דירוג קרנות הפנסיה המשתתפות בהליך התחרותי
      וכתוצאה מכך על בחירת קרן הפנסיה ברירת מחדל.
      זאת מאחר ששני הגורמים העקריים המשפיעים על הדירוג פועלים על החסכון:
      1. התשואה שקרן הפנסיה מניבה הינה התשואה על החסכון.
      2. דמי הניהול הינם על ההפקדות השוטפות ועל החסכון המצטבר.
      לכן יתכן שעבור 2 מבוטחים עם חסכון מצטבר שונה בגיל הבדיקה
      יתקבלו דרוגים שונים של קרנות הפנסיה.
      המחשבון מאפשר הקלדה של עד 12 סכומי חסכון, כדי לקבל דירוג של הקרנות בכל חסכון.
      למשל, ניתן להקליד סכומי חסכון בתאריך בדיקה של: 0, 20,000, 40,000, 60,000 וכו.....
    4. תוצאת המחשבון הינה ה"ערך הכספי" של קרן הפנסיה.
      הערך הכספי מחושב לכל סכום של חסכון מצטבר בתאריך בדיקה, שהוקלד במחשבון.
    5. כדי להשוות בין קרנות הפנסיה המשתתפות בהליך התחרותי
      יש להקליד את העמודה החמישית "ערך כספי" שבתוצאות של מחשבון זה
      לתוך מחשבון "דירוג קרנות פנסיה".
      לתוך מחשבון "דירוג קרנות פנסיה" יש להקליד גם את התוצאות של יתר קרנות הפנסיה המשתתפות בהליך התחרותי.
      קרן הפנסיה שתדורג ראשונה הינה קופת ברירת המחדל.
    6. אם מבצעים מספר הליכים תחרותיים נפרדים, עבור עובדים עם חסכון נמוך, חסכון בינוני וחסכון גבוה
      אזי עבור כל הליך תחרותי יש להפעיל שוב את המחשבונים כאמור בסעיפים לעיל.

  3. זכויות המבוטח
    התקנון של קרן הפנסיה מגדיר את זכויות וחובות המבוטח.
    התקנון מבוסס על הוראות הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר (המפקח על הביטוח).
    בין היתר התקנות קובעות את הנחות התשואה בקרן הפנסיה ושיעורי התמותה והנכות.

  4. מאזן אקטוארי
    מידי שנה קרן הפנסיה עורכת מאזן אקטוארי.
    המאזן מציג את התחייבויות הקרן לעמיתים מול נכסי הקרן.
    זכויות העמיתים מוגדלות או מוקטנות בהתאם לעודף או לגרעון האקטוארי.
    זאת במטרה לשמור על איזון אקטוארי לאורך זמן.

  5. שינויים בתקנון קרן הפנסיה
    הנהלת קרן הפנסיה באישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר יכולה לשנות את תקנון קרן הפנסיה.
    זאת לעומת פוליסת ביטוח שהינה חוזה בין חברת הביטוח למבוטח ואינה ניתנת לשינוי.
    נסיון העבר מראה שתקנוני הפנסיה משתנים מעת לעת, כאשר זכויות המבוטח נקבעות לפי
    התקנון התקף ביום זכותו לקבל קצבה מהקרן ולא התקנון שהיה תקף ביום ההצטרפות לקרן הפנסיה.
    ליכולת של הנהלת הקרן לשנות את התקנון יש יתרון אבל גם חסרון:
    היתרון החשוב הינה האפשרות לשמור על איזון אקטוארי.
    וכן הדבר מאפשר להנהלת הקרן ליצור תקנון עדכני בהתאם לצרכים משתנים של השוק.
    אבל יש שני חסרונות בולטים:
    1. השינוי בתקנון מותנה באישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, ללא התייעצות עם העמיתים בקרן.
      ההנחה היא שקרן הפנסיה והממונה על שוק ההון ישמרו תמיד על האינטרסים של העמית.
      הנחה זו הינה בעייתית:
      1. קרן הפנסיה מנוהלת ע"י גוף עסקי שמטרתו להרווח כסף.
        העמית הינו לקוח המקבל שירות ומשלם בעבורו.
        האינטרסים של שני הצדדים לא תמיד זהים.
      2. משרד האוצר רואה לנגד עיניו לא רק את אינטרס העמית בקרן הפנסיה אלא גם את צורכי המשק כולו.
        כך קרה כאשר משרד האוצר ביטל את האג"ח המיועד בפוליסות הביטוח
        והקטין את האג"ח המיועד בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות מ-100% ל-30% בלבד.
        אפליה "קטנה" זו בין הפוליסות לקרנות הפנסיה אינה ברורה לכשעצמה, אבל מעבר לזאת:
        כספי ביטוח ופנסיה הוסטו להשקעה בשוק ההון, עובדה שחיזקה את שוק ההון
        אבל לא בטוח שהטיבה עם המבוטחים בפוליסות ובקרנות הפנסיה.
      יחד עם זאת, בתקנון רשום שהחברה המנהלת "לא תעדיף כל ענין וכל שיקול על פני טובתם"
    2. חסרון שני רשום בסעיף הבא.

  6. הפעלת מחשבון קרן פנסיה ברירת מחדל

    כאמור לעיל, התקנון המחייב שלפיו ישולם לעמית הינו התקנון שיהיה בתוקף בעתיד בעת קבלת הפנסיה, ולא התקנון התקף
    בעת ההצטרפות לקרן.
    דבר זה יוצר אי ודאות לגבי זכויות העמית.
    מבוטח שמצטרף לקרן פנסיה בגיל 30 לא יכול לדעת בודאות מה יהיו זכויותיו בגיל הפרישה לפנסיה בעוד 37 שנה.
    המבוטח אינו יודע אם זכויותיו יהיו גדולות יותר או שמא יפגעו, יחסית לקיים היום.
    לאור זאת הגולש מתבקש לשים לב להערה הבאה:

    החישובים במחשבוני קרנות הפנסיה הינם לפי התקנון התקף היום.
    שימוש במחשבוני קרנות הפנסיה הינה בהנחה
    שהתקנון לא ישתנה בעתיד, כולל התשואה ושיעורי התמותה והנכות.

    מחשבוני קרנות הפנסיה משתנים כאשר יש שינויים בתקנון של קרן הפנסיה.
    אבל גולש המפעיל את המחשבונים היום, מקבל החלטה לגבי בחירה בין פוליסה לקרן פנסיה
    על בסיס תקנון קרן הפנסיה המעודכן להיום.
    שינויים עתידיים בתקנון ובמחשבונים לא יבואו לביטוי בהחלטה המתקבלת היום.

  7. חסכון וביטוח בקרן פנסיה מקיפה
    ההפקדות לקרן הפנסיה מיועדות לשלוש מטרות:
    1. חסכון לגיל פרישה לפנסיה. בתקופת הפנסיה תשולם פנסיה חודשית לפנסיונר. אם הפנסיונר ימות לפני אישתו, גם האלמנה תהיה זכאית לפנסיה חודשית.
    2. ביטוח חיים למקרה מוות של העמית לפני פרישתו לפנסיה. תשלום קצבה לאלמנה ולילדים עד גיל 21.
    3. ביטוח נכות לעמית (מקביל לביטוח אובדן כושר עבודה בפוליסות ביטוח) כל זמן שהינו נכה.

  8. ריבית על החסכון בקרן הפנסיה
    קרן הפנסיה משקיעה 30% מנכסיה באג"ח מיועד שמשרד האוצר מנפיק לקרנות, בתשואה של 4.86% שנתי צמוד מדד.
    יתרת 70% מהחסכון מושקעים בשוק ההון.
    מתאריך 1/2018 ה-30% אג"ח מיועד מחולק כלהלן:
    1. פנסיונרים- 60% מכספם מושקע באג"ח מיועד.
    2. מבוטחים מגיל 50 עד גיל פרישה- עד 30% מכספם מושקע באג"ח מיועד.
    3. מבוטחים עד גיל 50- יתרת האג"ח המיועד יופנה עבורם.
    לפי תחזיות משרד האוצר אחוז אג"ח מיועד המופנה למבוטחים עד גיל 50 לא יפחת מ-25% עד שנת 2027
    ומ- 15% עד שנת 2038. בשנת 2044 מבוטחים אלו לא יזכו לאג"ח מיועד.
    משלב זה תהיה ירידה באחוז האג"ח המיועד שיופנה למבוטחים מגיל 50 עד גיל פרישה.
    בעבר 70% מחסכון הופקד באג"ח מיועד בריבית 5.05% ו-30% בשוק ההון.
    הפחתת אחוז האג"ח המיועד מעלה את הסיכון של ההשקעות.




  1. מסמכים דרושים
  2. ייפוי כוח
  3. ייעוץ דיגיטלי
  4. ייעוץ פרונטלי